İZMİR’İN TARİHİ İLE YENİDEN BARIŞMASI
Konak Alanına yerleştirilmiş olan
kırmızı renkli İzmir Tarih Projesi Bilgilendirme kutusunda izlemiş olduğum
tanıtım filmi içimi acıtmıştı. Ahmet Piriştina dönemini yok sayan bilgilendirme
filminin eksiğinin düzeltilmesine katkı sunmak üzere o dönem öncesi İzmir’i ve
Piriştina döneminde kentin tarihine, kültür varlıklarına, Kemeraltı bölgesine kıyılarına
dair yapılmış çalışmaları hatırlatmak istedim.
MART 1999 YEREL SEÇİMLERİ ÖNCESİ İZMİR;
Alsancak
limanından Cumhuriyet Meydanına kadar 2.5m.
yüksekliğinde Taş+Toprak dolgu ile denizden koparılmış Tarihi Sit alanı olan Kordon.
AVM
inşaatı yapmak amacıyla kurulmuş şantiye ve perde ile çevrilmiş yaklaşık 40.000m2 inşaat çukuru olan Tarihi
Sit Konak Alanı
Denizle
ilişkisi, yükseltilmiş trafik yolu ile koparılmış ve kıyıya yalnızca 6.m lik bir yaya alt geçidiyle erişilen Tarihi Sit Konak
Meydanı.
Tarihi
Sit Tescil kararlarının iptali için İBŞB tarafından dava açılmış Konak, Gümrük, Pasaport ve Kordon Tarihi Sit
alanları.
Yıkım
tehdidi altında bulunan ve Kültür varlığı olarak tescilli olan Pasaport İskelesi ve Konak eski Gümrük
Depoları.
Endüstri
Arkeolojisi mirası kapsamında Kültür Varlığı olarak tescil edilen, ancak
yıkılmaları için İBŞB tarafından Tescil kararlarının iptali için dava açılmış
olan Havagazı Fabrikası, Elektrik
Fabrikası, Sümerbank Fabrikası, Şarksanayi Fabrikası DDY Alsancak Atelyeleri
vb. endüstri yapıları ile sivil mimarlık örneği yapılar.
İBŞB
Mülkiyetinde olup Kültür Mirası olarak Tescil edilmiş olan ve İBŞB tarafından
tescil kararlarının iptali için dava açılmış olan Eski İtfaiye Binası, Eski Troleybüs Garajı binaları.
Üzerinde
işgal eden binalar nedeniyle Arkeolojik Kazıları durmuş olan Agora Ören yeri ve çevresi. Yeni
sınırları ve yeni tescilli yapılar nedeniyle Koruma Planı yapılmamış geleneksel Tarihi Merkez olan Kemeraltı Kentsel
Arkeolojik Sit Alanı.
Düzensiz
çevre içinde görünürlüğü kaybolmuş ve kazıları durma aşamasındaki Bayraklı Antik Smyrna Höyüğü.
Bornova
ve Buca da yıkılma tehdidi altında bulunan, eşsiz birer kültür mirası olan eski Levanten Köşkleri binaları.
Alsancak
ve Mithatpaşa Caddesinde yıkılma tehdidi altında bulunan özgün Sivil Mimarlık örneği tescilli yapılar.
Halkapınardan
Salhane, Bayraklı kıyılarına kadar bataklık
olan ve kente girişte kokan bir Melez
Deltası, erişilemeyen kıyıları.
Karşıyaka
Bostanlı Deresi Mavişehir arasında atıklarla doldurulmuş girilemeyen ve ulaşılamayan Bostanlı sahili.
Tamamlanmamış
büyük Kanal Projesi ve ıslah edilmemiş dereler nedeniyle, suyu kahverengiye dönmüş kirli bir deniz ve kokan bir körfez.
İşlevsiz
kalmış yapılardan arındırılamamış, işgal
edilmiş, yeşili hırpalanmış, köhnemiş, tarihi ve doğal sit olarak tescilli olan
Kültürpark Alanı.
Kent
içinden geçirilmek istenen Otoyol nedeniyle inşaatı başlayan ve yargı kararları
ile planları iptal edildiği için yarım
kalan Konak Viadüğü İnşaatı ve Alsancak Limanı Halkapınar Viadüğü inşaatları.
Yapılaşmaya
açılması amacıyla yerel seçim öncesi 30
bin kişi nüfus içeren Nazım İmar Planı onaylanmış İnciraltı Tarım Alanları.
Kentin
Alsancak, Çankaya, Bayraklı, İnciraltı, Karşıyaka vb. bölgelerinde parsel ölçeğinde yapılan plan
değişiklikleri ile verilmiş yüksek yapı kararları.
Özetle; Kültür
mirası binaları, kentsel sit alanları, tarihi sit alanları, doğal sit alanları,
arkeolojik sit alanları, kıyıları, körfezi, yeşil alanları ve tarım alanlarıyla
kavgalı, gerilimli bir Kent Yönetimi.
Açılan davalar sonucu, şehircilik
bilimine, planlama ilkelerine ve kamu yararına aykırı bulunarak iptal edilmiş
imar planları nedeniyle yarım kalmış yapılar, kıyı dolguları, inşaat çukurları,
viadükler ile işgal edilmiş, çevrelenmiş Tarihi Kent Merkezi ve Tarihi ile
barışık olmayan bir İZMİR KENTİ.
Mart 1999– Haziran 2004 - Ahmet
PİRİŞTİNA Dönemi
Planlı
Kentleşme anlayışı kapsamında; Kordon-Pasaport Tarihi Sit Alanları hakkında Koruma
Kurulunun uygun görüşü alınarak Koruma Amaçlı İmar Planları hazırlanmış, planın
önerisi kapsamında; Alsancak Limanından Cumhuriyet Meydanına kadar yapılmış
olan yüksek dolgu kordon seviyesine indirilmiş, meslek kuruluşları ve kentli
aktörlerin katılımı ile oluşturulan ortak akıl kapsamında düzenleme projesi
hazırlanmıştır. Yalın ve dingin bir tasarım ve ekonomik çözümler uygulanarak 2000
yılında ülkemizde döneminin en nitelikli kıyı düzenlemesi gerçekleştirilmiştir.
Milyonlarca kentlinin toplanmasına olanak sağlayan Gündoğdu Meydanı kentin en
önemli miting alanı olmuş, Alsancak İskelesi Modern mimarlık anlayışında
yeniden inşa edilmiştir. Kafelerin kullanımı için özgün gölgelik tasarımı ile
nitelikli mekânsal kullanım yaratılmıştır. Tarihi Sit Alanı olan Kordon,
düzenlemesi yapıldığı dönemde, Antalya, Mersin, Çanakkale, Tekirdağ, Trabzon
belediyeleri tarafından incelenmiş, esin kaynağı olmuştur.
Tarihi
Sit Alanı olarak tescil edilmiş olan Konak Meydanında, kimliğine uygun olarak
yapılan düzenleme projesinde, denizle görsel ve fiziki ilişkiyi kesen trafik
yolu kısmen yeraltına alınmış, tarihi izlerin referans alındığı düzenleme
projesi ile Tarihi Saat Kulesi ve meydanın denizle görsel ve yaya ilişkisi
yeniden kurulmuştur. Deniz araçlarına gönderme yapan yelken, gemi omurgası,
yelken direği gibi plastiklerle zenginleştirilen kıyı düzenlemesi yapılmış,
viadük dolgusu çim tribün basamakları ile seyir teraslarına dönüştürülmüş, Gümrük
binaları önünde yapılan yaya köprüsü ile meydandan pasaport kıyısına kesintisiz
erişim sağlanmıştır. Sonuçta kent nitelikli bir meydan ve rekreasyon alanı
kazanmıştır. Konak Meydanı Düzenleme Projesi Sedat Simavi Vakfı Başarılı Kent
Mekanı düzenleme ödülünü almıştır.
Pasaport
İskelesi Tarihi niteliğine uygun olmayan sundurma, tabela vb. eklentilerden
arındırılmış, Pasaport binasının onarımı yapılmış, yeni iskele işlevi çelik ve
cam ağırlıklı modern ve ölçekli bir yolcu salonu tasarımı ile desteklenerek
tarihi özellikleri görünür kılınmıştır.
Cumhuriyet
Meydanının yıpranan kaplama malzemeleri yenilenmiş, kıyısında kronman mermer
blokları yenilenmiş, özgün şekline uygun düzenlemeler yapılmış, kıyıda iki
çelik meşale ilave edilerek meydanın törensel işlevi desteklenmiştir.
Cumhuriyet
Meydanı-Gümrük depoları arasında Pasaport kıyısı yeniden düzenlenmiş, üç adet
seyir terası ile denizle ilişki güçlendirilmiş, trafik izi daraltılmış, kıyıda
yıpranan dalgalı formlu yürüme yolu kaplaması yenilenmiş, yaya kullanımı
desteklenmiştir.
Bu
düzenlemeler sonunda Alsancak Limanından Konak Meydanına kadar olan yaklaşık 4
km. uzunluğundaki kıyıda kesintisiz, nitelikli yaya alanları ve rekreasyon
alanları kente kazandırılmış, kentin tarihi alanları korunmuş, kentin Tarihi Ticaret
Merkezi, Konak Meydanı ve Alsancak denizle yeniden buluşturulmuştur.
Kuruluşu
5000 yıla tarihlenen ( O yıllarda henüz Yeşilova ve Yassıtepe Neolitik Yerleşme
ve Höyüklerinde arkeolojik kazılar başlamamış, kentin MÖ. 6500 lere
tarihleneceği bilinmemektedir.) İzmir Kentinde, çok zengin tarihsel kültürel
mirasın gereğince korunarak yaşatılabilmesi için münhasıran bu alanda
çalışmaları yürütecek ve koruma alanına kurumsal bir yapı kazandırılmak üzere İzmir Büyükşehir Belediyesi Tarihsel Çevre
ve Kültür Varlıkları Müdürlüğü Kurulmuş, personel kadroları ve ekipmanları
tamamlanmıştır.
Kemeraltı
Kentsel Sit Alanı ve Kentsel Arkeolojik Sit Alanının bütününü Kapsayan 1/5000
Ölçekli Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı Koruma Kurulunun uygun görüşü ile
onaylanmıştır. Koruma Amaçlı Nazım İmar planında Antik Tiyatro, Antik Stadyum,
Antik Altın Yol, Altınpark gibi arkeolojik odak alanlar ilk kez plana
yansıtılmıştır. Konak Belediyesi ve DEÜ Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge
Planlama Bölümü tarafından Kemeraltı 1/ 1000 ölçekli 1. Etap Koruma Amaçlı
Uygulama İmar Planı hazırlanmış ve belediye tarafından onaylanmıştır. Kentsel
Sit Alanının ve Kentsel Arkeolojik Sit Alanının derecelerine göre güncel
sınırları ile, Tescil edilmiş olan Anıtsal ve sivil mimarlık örneği yapıları
kapsayan envanter sayısal ortamda ilk kez hazırlanmıştır, çok sayıda yapının da
ilk kez tescili önerilerek kültürel varlık sayısı zenginleştirilmiştir.
Koruma
Amaçlı İmar Planları kapsamında, kentte bulunan meslek odaları, üniversiteler
ve kentli aktörlerin katılımı ile Kemeraltı Koruma Yaşatma Projesi
Hazırlanmıştır. Bölgelemeler yapılmış, alt bölgeler ve proje odak alanları
belirlenmiştir. Projede Ticaret, Turizm-Konaklama, konut, ( hanlar, sinagoglar,
oteller,) kültürel mekanlar vb. kullanımlar ile arkeolojik kazı alanları, tanımlanmış,
Kadifekale Restorasyon ve Kale Sarnıç Restorasyon projeleri altlıkları
tamamlanmıştır.
Agora
Arkeolojik Kazılarına sürekliliği sağlanmış bir proğram dahilinde ayni (araç,
gereç, ekipman, işçi) ve maddi kaynak sağlanarak destek olunmuştur. Ağora
alanında kazılara başlanabilmesi için BŞB tarafından kamulaştırma çalışmalarına
başlanmıştır. Aynı şekilde Bayraklı Eski Smyrna Kazılarına da sistematik yerel
yönetim desteği sağlanmıştır. Her iki alanda senfoni, tiyatro vb. kültürel
etkinlikler yapılarak bu alanlara dikkat çekmek, farkındalık yaratmak için çaba
gösterilmiştir.
İzmirde özellikle
XIX. Yüzyıl sonu XX. yüzyıl başlarında kentsel gelişmenin önemli tanıkları olan
Alsancak Evleri, Mithatpaşa Evleri ve Bornova Levanten Köşkleri için bir
proğram dahilinde koruma çalışmalarına başlanmıştır. Bu kapsamda Bornovada
Murat Köşkü restorasyonu yapılmış, Mithatpaşa caddesinde 7 evin bakım onarımı
yapılmış Alsancak 1441 sokakta tescilli yapıların bakım onarımları ve sokak
sağlıklaştırmaları yapılmıştır. Kemeraltı Anafartalar Caddesi Sokak
sağlıklaştırma proje çalışmalarına başlanmıştır.
İzmir
Kent Kitaplığı kurulmuş, İzmir kentine dair araştırma kitapları ve kültürel
yayınlar basılmıştır. İzmir Dergisi çıkartılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı ile
yapılan protokol kapsamında Liselerde İzmir
Kent Tarihi Dersleri verilmeye başlanmıştır.
(İBŞB tarafından bu çalışmaların
yapıldığı ve maddi destek proğramları uygulandığı yıllarda henüz Kültür
varlıklarına kaynak ayırmak ve destek vermek belediye görevleri arasında
değildir. (Hatta Mülkiye Müfettişlerince Belediye görevi olmayan arkeolojik
alanlara kaynak harcandığı için Belediye Başkanı soruşturmaya tabi tutulmuştur.) 2004 yılı temmuz ayında çıkan 5216 sayılı
kanunda kültür varlıklarına yapılacak maddi destekler belediye görevleri olarak
sayılmıştır.)
Belediye
Mülkiyetinde bulunan ve Kültür varlığı olarak tescilli olan Eski İtfaiye Binasının
İzmir Kent Arşivi Müzesi olarak işlevlendirilmek üzere restorasyonu
yapılmıştır. (Piriştinanın vefatından sonra bu Müzeye adı verilmiştir.) Karataşta
bulunan Eski Sayaç Atölyesi binasının restorasyonu yapılmış Müzik atölyesi
olarak işlevlendirilmiştir.
Gazi
İlkokulu, Atatürk Lisesi, Cumhuriyet Kız Meslek Lisesi, Namık Kemal Lisesi,
Şehit Fethi Bey İlkokulu gibi tarihi okul binalarının bakım onarım ve
restorasyonları ve çevre düzenlemeleri yapılmıştır. Ayrıca çok sayıda okulun
bakımı onarımı yapılmıştır. 2004 Temmuz
ayında yürürlüğe girmiş olan 5216 sayılı BŞB Kanununda Okullara yardım
yapılması da belediye görevleri arasına girmiştir.
Güzelyalıda
bulunan Eski Troleybüs Garajı binaları restore edilmiş, alana ülkemizin en
nitelikli konser salonunu yapmak üzere yarışma düzenlenmiş, yarışmayı kazanan
mimarlara A. Adnan Saygun Sanat Mekezinin projeleri hazırlatılmıştır. (İlk
ihalesi iptal edilmiş ikinci ihalesi yapılmış ve temel atma gününden 3 gün önce
Piriştina vefat etmiştir.)
Kentin
tarihi merkezi Kemeraltı ile Alsancak ve çevresindeki yüksek yapı taleplerini
yönlendirmek, işlevini tamamlamış eski endüstri yapılarının yer aldığı Liman
arkası, Halkapınar, Salhane, Turan bölgelerinin planlı gelişmesini sağlamak
amacıyla İzmir Liman Bölgesi Uluslararası Mimari Fikir Yarışması düzenlenmiş,
yarışma sonrası ortaya çıkan fikirler kapsamında Yeni Kent merkezi planları
hazırlanıp onaylanmıştır. Bu planlarda Endüstri arkeolojisi mirası kapsamında Kültür
Varlığı olarak tescilli olan Havagazı Fabrikası ve Elektrik Fabrikaları
Kültürel amaçlı işlevlendirilmiş, özel proje alanı olarak belirlenmiştir.
Sümerbank Fabrikası ise Endüstri Arkeolojisi Müzesi ve Kongre Merkezi işlevi
ile Özel Proje alanı olarak tanımlanmıştır.
Bu 5
yıllık dönemde Koruma Kuruluna Belediyeyi temsilen katılımda, önceki yıllarda
Koruma Kurulları tarafından Tarihi, Kültürel veya Doğal Varlık olarak tescil
edilmiş yapıların ve alanların tescil derecesinin düşürülmesi veya kaldırılması
kararını kabul etmeme, yeni tescil önerilerini ise destekleme ilkesi
benimsenmiştir. İBŞB nin bu ilkeli tutumu Kurulda 5 yıllık dönem boyu sürdürülmüştür.
Teknik
altyapı alanında ise; Büyük Kanal Projesinin Üçkuyular Konak Pompa İstasyonu
arası Güney Kollektörleri ve Alsancak hatları tamamlanmıştır. Pompa
İstasyonları ve Çiğli Kollektörleri ile Çiğli Arıtma Tesisi tamamlanarak
körfeze atık iletimi önlenmiştir. Narlıdere Güzelbahçe kanal hatları İstihkam
Viadükleri yanında yapılan Biyolojik Sistem Arıtma Tesisine bağlanarak körfeze
atık iletimi önlenmiştir. Özet değinilen çalışmalar tamamlanınca 2003 yılı
başlarında İç Körfezde deniz suyu temizlenmeye başlamış, canlı organizmalar
çoğalmaya başlamıştır. Kordonda, Pasaportta deniz dibi gözle görülebilir
berraklığa dönüşmeye başlamıştır.
Melez
deresi ıslah edilmiş, Melez deltasındaki bataklık özel bir teknoloji
kullanılarak jeotextil örtü altında kurutulmuş, koku önlenmiş, üzeri toprak
serilerek bitkilendirilmiş, Melez rekreasyon alanı olarak düzenlenmiştir. Yeşillendirilen
alana bir Homeros anıtı yerleştirilmiştir. Salhane Bayraklı kıyı düzenlemesi
projelendirilmiş, uygulanmış kıyının Melez Deltası rekreasyon alanı ile
bütünleşmesi sağlanmıştır. Kokudan girilemeyen bataklık tercih edilen bir
rekreasyon alanı olarak kent yaşamına katılmıştır.
Karşıyaka
kıyılarının yıpranan düzenlemesi yenilenmiş, Bostanlı Deresi Mavişehir arası
Bostanlı Rekreasyon alanı projelendirilmiş, en az beton yüzey kullanılarak
doğal taş, sert toprak zemin kaplamalar ve çim bitki örtüsü ve bisiklet yolu,
spor alanlarıyla ekonomik ve işlevsel uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Günlük
ve hafta sonu yeşil alan gereksinimini karşılayan, binlerce kentlinin keyifle
dinlendiği bir kentsel yeşil alan yaratılmıştır.
Mustafa
Kemal sahil Bulvarı kıyı düzenlemesi yenilenmiş, Üçkuyular Vapur İskelesinden
Mavişehir Balıkçı Barınağına kadar yaklaşık 35km. lik kıyı hattı, yer yer
yerleşme içi yeşil alanlarla da bütünleşerek kentlinin aktif olarak kullandığı
kesintisiz açık yeşil alan ve rekreasyon alanı olarak kent yaşamına
katılmıştır. Bir başka ifadeyle Kent yeniden körfezle barıştırılmış,
buluşturulmuştur.
İzmirde
Bütünleşik Ulaşım Sistemi olarak tanımlanan ve kent içi ulaşım türlerinin
entegrasyonunu hedefleyen Ulaşımda Dönüşüm Projesi başlatılmıştır. Bu kapsamda
Körfez Deniz Ulaşımı devralınmış İZDENİZ kurulmuştur. Üçkuyular ve Bostanlı
İskeleleri aktarma merkezleri olarak düzenlenmiştir. Mevcut vapur iskeleleri
restore edilmiş, Alsancak ve Pasaport iskeleleri yeni yapılarak hizmete
sunulmuştur. Deniz ulaşımında yolculuk sayısı günlük 5 binlerden 30 binlere
çıkarılmıştır.
Kent içi
ulaşımda raylı sistemlerin etkinliğini sağlamak üzere doğu-batı aksında
Bornova-Üçkuyular Metro hattı Ege Üniversitesi Üçyol arasında işletmeye
alınmış, Üçkuyular ve Buca bağlantılarının proje ve etüdleri başlatılmıştır. Kuzey-güney
aksında Aliağa - Menderes Hızlı Banliyö Sistemi öngörülmüştür. İZBAN günlük 550
bin yolculuk kapasitesini karşılayacaktır. DDY ile işbirliği sağlanmış, istasyon
yerleri ve aktarma alanları ile Tren Dizi Deponi alanları imar planlarında
belirlenmiştir. Projeler hazırlanmış, YPK kararları için başvurulmuş ve Avrupa
Yatırım Bankası ile görüşmeleri yapılmıştır. Raylı sistemin stratejik hedefi
merkezinde İzmir olan, EFES-BERGAMA-SARDES olarak belirlenmiştir. Kent içi
ulaşımda kamu-yerel yönetim işbirliği olarak dünyaya örnek gösterilen bir proje
olan İZBAN raylı sistemi projesinin doğruluğu kanıtlanmıştır.
İzmirin
Fuarcılık kültürü ve geleneğinin, vizyonunun sürdürülmesi bağlamında Kültürpark
Alanında Mürselpaşa Bulvarı kenarında mevcut pavyon yapılarından da
yararlanarak sökülüp takılabilir malzeme ile yeni fuar binaları yapıldığında
yıkılmak üzere gereksinim duyulan Fuar Holleri yapılmıştır. Yeni geçici
Hollerin yapımından sonra, Kültürpark alanında bulunan Eski Atlas pavyonu
dışında bütün pavyon yapıları yıkılmıştır. (Günümüzde İzmir Modern ve yeterli
FUARİZMİR yapılarına kavuştuğu için artık Kültürparkta buluna Fuar Holleri ve
Atlas pavyonu da yıkılıp, boşalacak alanlar yeşillendirilmeli Kültürparkla
bütünleştirilmelidir.)
Kentin
3030 sayılı BŞB Kanunu kapsamındaki sınırlarını (Eski 9 İlçe sınırlarını ve
Tahtalı Barajı Havzasını) kapsayan Nazım İmar Planı analiz ve bütünleştirme
çalışmaları, sayısal ortamda tamamlanmış onama aşamasına gelmiştir. Bu dönemde
en önemli olan ve Türkiye Kentlerinde bir daha örneği görülemeyecek
şekilde, İBŞB tarafından yapılıp onanan
plan ve plan değişikliğine kamu yararına aykırılık iddiası ile dava açılmamış,
planlar yargı tarafından iptal edilmemiştir. Hiçbir ayrıcalıklı plan ve plan
değişikliği de yapılmamıştır. Koruma Kurulunun hiçbir kararına iptal davası
açılmamıştır.
Çok
özetle belirtiğim bütün bu çalışmaların çok ayrıntılı belge ve bilgileri İBŞB
arşivlerinde mevcuttur. İzmirin Tarihine ve kültür mirasının korunarak
yaşatılmasına dönük proje ve uygulamalar sonunda İzmir tarihi ile yeniden
buluşturulmuştur. Kuşkusuz bütün bu çalışmalar, planlı kentleşme hedefi
içinde, ilkeli ve ortak akla dayanan, katılımcı bir yönetim anlayışı kapsamında,
belediyenin yetkin bürokrasisi ve teknik kadrolarının, kente duyarlı mimar ve
plancı gönüllü aktörlerin desteği ile oluşturulmuştur.
Yapılan
nitelikli çalışmalar gerçek bir efsane olan Başkan Ahmet PİRİŞTİNA döneminin
kente, tarihe, kültüre, mekana ve kentin belleğine kazılmış silinemez
izleridir.
Haziran 2004 – Mart 2009 - Aziz Kocaoğlu
Dönemi.
Yukarıda
kısa bir bölümü sayılan projelerden kalanlar Haziran 2004 Mart 2009 yılları
arası dönemde, kararlılıkla uygulanmış, A. Adnan Saygun Sanat Merkezi
bitirilmiş, Agora Kamulaştırmaları tamamlanmış, Tiyatro kamulaştırmaları
başlamış, Anafartalar Caddesi Cephe sağlıklaştırmaları yapılmıştır. İZBAN
Protokol ve Projeleri hazırlanmış, İnşaatına başlanmış, Metro Projeleri
hazırlanmış, Havagazı Fabrikası Restorasyonu yapılmış kültürel kullanım
başlamıştır. İBŞB sınırlarına yeni katılan ören yerlerindeki kazılar dahil
Arkeolojik kazılara destek artarak sürmüştür. Doğal Yaşam Parkı Çiğlide
Planlanıp tamamlanmıştır.
Kuşkusuz
bu dönemde ilk kez ortaya konan örneğin Çevre Yolu Kavşaklarından sonra
Gaziemir ve Çiğlide yapılan 6 adet karayolu alt geçitleri, İnciraltı Kent
Ormanı, Homeros Vadisi rekreasyon Alanı, Kadifekale Heyelan Bölgesinin
tahliyesi gibi yeni büyük kentsel projelerle ve Kentin 30 yıl sonra 2007
yılında yapılıp onaylanmış olan ve 5216 sayılı yasa ile büyümüş olan yeni
sınırlarını içeren 1/25000 ölçekli Kentsel Bölge Nazım İmar Planı ile birlikte,
doğru kentsel politika ve uygulamalar süreklilik kazanarak daha da zenginleşmiştir.
Kocaoğlu’nun
1. Dönemi sonunda 2009 Yerel Seçimlerinde alınmış olan %56 oy oranı, bu doğru
kentsel politika, proje ve uygulamaların kentli tarafından kabul görüp,
desteklendiğinin de bir yansımasıdır.
Sonuç olarak, önemli bir aşama olan
İzmir Tarih Projesinin tanıtımında ve sunumunda, filminde, kitabında, kürsülerde
dillendirilmesinde; yukarıda çok özetle belirtilen ve 1999–2004 döneminde
hazırlanmış ve uygulanmış olan, 2004-2009 döneminde de sürdürülen, İzmirin
tarihine ve kültürel alanlarına ve kıyılarına dair politika ve düşünsel içeriği
zengin temelden bahsedilmiyorsa ve çalışmalar 2014 yılından başlatılıyorsa iki
durum var demektir.
Birinci durum, sorumlu aktörler art niyetlidir.
Değilse ikinci durum, sorumlu aktörler yakın tarihi araştırmamış tarih
yazıcısıdır. 14 Nisan
2019
Hasan
Topal
(Mimar-İBŞB
İmar ve Planlamadan Sorumlu Eski Genel Sekreter Yardımcısı)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder