1 Ekim 2019 Salı

İZMİR’İN TARİHİ İLE YENİDEN BARIŞMASI


İZMİR’İN TARİHİ İLE YENİDEN BARIŞMASI
Konak Alanına yerleştirilmiş olan kırmızı renkli İzmir Tarih Projesi Bilgilendirme kutusunda izlemiş olduğum tanıtım filmi içimi acıtmıştı. Ahmet Piriştina dönemini yok sayan bilgilendirme filminin eksiğinin düzeltilmesine katkı sunmak üzere o dönem öncesi İzmir’i ve Piriştina döneminde kentin tarihine, kültür varlıklarına, Kemeraltı bölgesine kıyılarına dair yapılmış çalışmaları hatırlatmak istedim.


MART 1999 YEREL SEÇİMLERİ ÖNCESİ İZMİR;
Alsancak limanından Cumhuriyet Meydanına kadar 2.5m. yüksekliğinde Taş+Toprak dolgu ile denizden koparılmış Tarihi Sit alanı olan Kordon.
AVM inşaatı yapmak amacıyla kurulmuş şantiye ve perde ile çevrilmiş yaklaşık 40.000m2 inşaat çukuru olan Tarihi Sit Konak Alanı
Denizle ilişkisi, yükseltilmiş trafik yolu ile koparılmış ve kıyıya yalnızca 6.m lik bir yaya alt geçidiyle erişilen Tarihi Sit Konak Meydanı.
Tarihi Sit Tescil kararlarının iptali için İBŞB tarafından dava açılmış Konak, Gümrük, Pasaport ve Kordon Tarihi Sit alanları.
Yıkım tehdidi altında bulunan ve Kültür varlığı olarak tescilli olan Pasaport İskelesi ve Konak eski Gümrük Depoları.
Endüstri Arkeolojisi mirası kapsamında Kültür Varlığı olarak tescil edilen, ancak yıkılmaları için İBŞB tarafından Tescil kararlarının iptali için dava açılmış olan Havagazı Fabrikası, Elektrik Fabrikası, Sümerbank Fabrikası, Şarksanayi Fabrikası DDY Alsancak Atelyeleri vb. endüstri yapıları ile sivil mimarlık örneği yapılar.
İBŞB Mülkiyetinde olup Kültür Mirası olarak Tescil edilmiş olan ve İBŞB tarafından tescil kararlarının iptali için dava açılmış olan Eski İtfaiye Binası, Eski Troleybüs Garajı binaları.
Üzerinde işgal eden binalar nedeniyle Arkeolojik Kazıları durmuş olan Agora Ören yeri ve çevresi. Yeni sınırları ve yeni tescilli yapılar nedeniyle Koruma Planı yapılmamış geleneksel Tarihi Merkez olan Kemeraltı Kentsel Arkeolojik Sit Alanı.
Düzensiz çevre içinde görünürlüğü kaybolmuş ve kazıları durma aşamasındaki Bayraklı Antik Smyrna Höyüğü.
Bornova ve Buca da yıkılma tehdidi altında bulunan, eşsiz birer kültür mirası olan eski Levanten Köşkleri binaları.
Alsancak ve Mithatpaşa Caddesinde yıkılma tehdidi altında bulunan özgün Sivil Mimarlık örneği tescilli yapılar.
Halkapınardan Salhane, Bayraklı kıyılarına kadar bataklık olan ve kente girişte kokan bir Melez Deltası, erişilemeyen kıyıları.
Karşıyaka Bostanlı Deresi Mavişehir arasında atıklarla doldurulmuş girilemeyen ve ulaşılamayan Bostanlı sahili.
Tamamlanmamış büyük Kanal Projesi ve ıslah edilmemiş dereler nedeniyle, suyu kahverengiye dönmüş kirli bir deniz ve kokan bir körfez.
İşlevsiz kalmış yapılardan arındırılamamış, işgal edilmiş, yeşili hırpalanmış, köhnemiş, tarihi ve doğal sit olarak tescilli olan Kültürpark Alanı.
Kent içinden geçirilmek istenen Otoyol nedeniyle inşaatı başlayan ve yargı kararları ile planları iptal edildiği için yarım kalan Konak Viadüğü İnşaatı ve Alsancak Limanı Halkapınar Viadüğü inşaatları.
Yapılaşmaya açılması amacıyla yerel seçim öncesi 30 bin kişi nüfus içeren Nazım İmar Planı onaylanmış İnciraltı Tarım Alanları.
Kentin Alsancak, Çankaya, Bayraklı, İnciraltı, Karşıyaka vb. bölgelerinde parsel ölçeğinde yapılan plan değişiklikleri ile verilmiş yüksek yapı kararları.
Özetle; Kültür mirası binaları, kentsel sit alanları, tarihi sit alanları, doğal sit alanları, arkeolojik sit alanları, kıyıları, körfezi, yeşil alanları ve tarım alanlarıyla kavgalı, gerilimli bir Kent Yönetimi.
Açılan davalar sonucu, şehircilik bilimine, planlama ilkelerine ve kamu yararına aykırı bulunarak iptal edilmiş imar planları nedeniyle yarım kalmış yapılar, kıyı dolguları, inşaat çukurları, viadükler ile işgal edilmiş, çevrelenmiş Tarihi Kent Merkezi ve Tarihi ile barışık olmayan bir İZMİR KENTİ.
Mart 1999– Haziran 2004 - Ahmet PİRİŞTİNA Dönemi
Planlı Kentleşme anlayışı kapsamında; Kordon-Pasaport Tarihi Sit Alanları hakkında Koruma Kurulunun uygun görüşü alınarak Koruma Amaçlı İmar Planları hazırlanmış, planın önerisi kapsamında; Alsancak Limanından Cumhuriyet Meydanına kadar yapılmış olan yüksek dolgu kordon seviyesine indirilmiş, meslek kuruluşları ve kentli aktörlerin katılımı ile oluşturulan ortak akıl kapsamında düzenleme projesi hazırlanmıştır. Yalın ve dingin bir tasarım ve ekonomik çözümler uygulanarak 2000 yılında ülkemizde döneminin en nitelikli kıyı düzenlemesi gerçekleştirilmiştir. Milyonlarca kentlinin toplanmasına olanak sağlayan Gündoğdu Meydanı kentin en önemli miting alanı olmuş, Alsancak İskelesi Modern mimarlık anlayışında yeniden inşa edilmiştir. Kafelerin kullanımı için özgün gölgelik tasarımı ile nitelikli mekânsal kullanım yaratılmıştır. Tarihi Sit Alanı olan Kordon, düzenlemesi yapıldığı dönemde, Antalya, Mersin, Çanakkale, Tekirdağ, Trabzon belediyeleri tarafından incelenmiş, esin kaynağı olmuştur.
Tarihi Sit Alanı olarak tescil edilmiş olan Konak Meydanında, kimliğine uygun olarak yapılan düzenleme projesinde, denizle görsel ve fiziki ilişkiyi kesen trafik yolu kısmen yeraltına alınmış, tarihi izlerin referans alındığı düzenleme projesi ile Tarihi Saat Kulesi ve meydanın denizle görsel ve yaya ilişkisi yeniden kurulmuştur. Deniz araçlarına gönderme yapan yelken, gemi omurgası, yelken direği gibi plastiklerle zenginleştirilen kıyı düzenlemesi yapılmış, viadük dolgusu çim tribün basamakları ile seyir teraslarına dönüştürülmüş, Gümrük binaları önünde yapılan yaya köprüsü ile meydandan pasaport kıyısına kesintisiz erişim sağlanmıştır. Sonuçta kent nitelikli bir meydan ve rekreasyon alanı kazanmıştır. Konak Meydanı Düzenleme Projesi Sedat Simavi Vakfı Başarılı Kent Mekanı düzenleme ödülünü almıştır.
Pasaport İskelesi Tarihi niteliğine uygun olmayan sundurma, tabela vb. eklentilerden arındırılmış, Pasaport binasının onarımı yapılmış, yeni iskele işlevi çelik ve cam ağırlıklı modern ve ölçekli bir yolcu salonu tasarımı ile desteklenerek tarihi özellikleri görünür kılınmıştır.
Cumhuriyet Meydanının yıpranan kaplama malzemeleri yenilenmiş, kıyısında kronman mermer blokları yenilenmiş, özgün şekline uygun düzenlemeler yapılmış, kıyıda iki çelik meşale ilave edilerek meydanın törensel işlevi desteklenmiştir.
Cumhuriyet Meydanı-Gümrük depoları arasında Pasaport kıyısı yeniden düzenlenmiş, üç adet seyir terası ile denizle ilişki güçlendirilmiş, trafik izi daraltılmış, kıyıda yıpranan dalgalı formlu yürüme yolu kaplaması yenilenmiş, yaya kullanımı desteklenmiştir.
Bu düzenlemeler sonunda Alsancak Limanından Konak Meydanına kadar olan yaklaşık 4 km. uzunluğundaki kıyıda kesintisiz, nitelikli yaya alanları ve rekreasyon alanları kente kazandırılmış, kentin tarihi alanları korunmuş, kentin Tarihi Ticaret Merkezi, Konak Meydanı ve Alsancak denizle yeniden buluşturulmuştur.
Kuruluşu 5000 yıla tarihlenen ( O yıllarda henüz Yeşilova ve Yassıtepe Neolitik Yerleşme ve Höyüklerinde arkeolojik kazılar başlamamış, kentin MÖ. 6500 lere tarihleneceği bilinmemektedir.) İzmir Kentinde, çok zengin tarihsel kültürel mirasın gereğince korunarak yaşatılabilmesi için münhasıran bu alanda çalışmaları yürütecek ve koruma alanına kurumsal bir yapı kazandırılmak üzere İzmir Büyükşehir Belediyesi Tarihsel Çevre ve Kültür Varlıkları Müdürlüğü Kurulmuş, personel kadroları ve ekipmanları tamamlanmıştır.
Kemeraltı Kentsel Sit Alanı ve Kentsel Arkeolojik Sit Alanının bütününü Kapsayan 1/5000 Ölçekli Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı Koruma Kurulunun uygun görüşü ile onaylanmıştır. Koruma Amaçlı Nazım İmar planında Antik Tiyatro, Antik Stadyum, Antik Altın Yol, Altınpark gibi arkeolojik odak alanlar ilk kez plana yansıtılmıştır. Konak Belediyesi ve DEÜ Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümü tarafından Kemeraltı 1/ 1000 ölçekli 1. Etap Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı hazırlanmış ve belediye tarafından onaylanmıştır. Kentsel Sit Alanının ve Kentsel Arkeolojik Sit Alanının derecelerine göre güncel sınırları ile, Tescil edilmiş olan Anıtsal ve sivil mimarlık örneği yapıları kapsayan envanter sayısal ortamda ilk kez hazırlanmıştır, çok sayıda yapının da ilk kez tescili önerilerek kültürel varlık sayısı zenginleştirilmiştir.
Koruma Amaçlı İmar Planları kapsamında, kentte bulunan meslek odaları, üniversiteler ve kentli aktörlerin katılımı ile Kemeraltı Koruma Yaşatma Projesi Hazırlanmıştır. Bölgelemeler yapılmış, alt bölgeler ve proje odak alanları belirlenmiştir. Projede Ticaret, Turizm-Konaklama, konut, ( hanlar, sinagoglar, oteller,) kültürel mekanlar vb. kullanımlar ile arkeolojik kazı alanları, tanımlanmış, Kadifekale Restorasyon ve Kale Sarnıç Restorasyon projeleri altlıkları tamamlanmıştır.
Agora Arkeolojik Kazılarına sürekliliği sağlanmış bir proğram dahilinde ayni (araç, gereç, ekipman, işçi) ve maddi kaynak sağlanarak destek olunmuştur. Ağora alanında kazılara başlanabilmesi için BŞB tarafından kamulaştırma çalışmalarına başlanmıştır. Aynı şekilde Bayraklı Eski Smyrna Kazılarına da sistematik yerel yönetim desteği sağlanmıştır. Her iki alanda senfoni, tiyatro vb. kültürel etkinlikler yapılarak bu alanlara dikkat çekmek, farkındalık yaratmak için çaba gösterilmiştir.
İzmirde özellikle XIX. Yüzyıl sonu XX. yüzyıl başlarında kentsel gelişmenin önemli tanıkları olan Alsancak Evleri, Mithatpaşa Evleri ve Bornova Levanten Köşkleri için bir proğram dahilinde koruma çalışmalarına başlanmıştır. Bu kapsamda Bornovada Murat Köşkü restorasyonu yapılmış, Mithatpaşa caddesinde 7 evin bakım onarımı yapılmış Alsancak 1441 sokakta tescilli yapıların bakım onarımları ve sokak sağlıklaştırmaları yapılmıştır. Kemeraltı Anafartalar Caddesi Sokak sağlıklaştırma proje çalışmalarına başlanmıştır.
İzmir Kent Kitaplığı kurulmuş, İzmir kentine dair araştırma kitapları ve kültürel yayınlar basılmıştır. İzmir Dergisi çıkartılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı ile yapılan protokol kapsamında Liselerde İzmir Kent Tarihi Dersleri verilmeye başlanmıştır.
(İBŞB tarafından bu çalışmaların yapıldığı ve maddi destek proğramları uygulandığı yıllarda henüz Kültür varlıklarına kaynak ayırmak ve destek vermek belediye görevleri arasında değildir. (Hatta Mülkiye Müfettişlerince Belediye görevi olmayan arkeolojik alanlara kaynak harcandığı için Belediye Başkanı soruşturmaya tabi tutulmuştur.)  2004 yılı temmuz ayında çıkan 5216 sayılı kanunda kültür varlıklarına yapılacak maddi destekler belediye görevleri olarak sayılmıştır.)
Belediye Mülkiyetinde bulunan ve Kültür varlığı olarak tescilli olan Eski İtfaiye Binasının İzmir Kent Arşivi Müzesi olarak işlevlendirilmek üzere restorasyonu yapılmıştır. (Piriştinanın vefatından sonra bu Müzeye adı verilmiştir.) Karataşta bulunan Eski Sayaç Atölyesi binasının restorasyonu yapılmış Müzik atölyesi olarak işlevlendirilmiştir.
Gazi İlkokulu, Atatürk Lisesi, Cumhuriyet Kız Meslek Lisesi, Namık Kemal Lisesi, Şehit Fethi Bey İlkokulu gibi tarihi okul binalarının bakım onarım ve restorasyonları ve çevre düzenlemeleri yapılmıştır. Ayrıca çok sayıda okulun bakımı onarımı yapılmıştır. 2004 Temmuz ayında yürürlüğe girmiş olan 5216 sayılı BŞB Kanununda Okullara yardım yapılması da belediye görevleri arasına girmiştir.
Güzelyalıda bulunan Eski Troleybüs Garajı binaları restore edilmiş, alana ülkemizin en nitelikli konser salonunu yapmak üzere yarışma düzenlenmiş, yarışmayı kazanan mimarlara A. Adnan Saygun Sanat Mekezinin projeleri hazırlatılmıştır. (İlk ihalesi iptal edilmiş ikinci ihalesi yapılmış ve temel atma gününden 3 gün önce Piriştina vefat etmiştir.)
Kentin tarihi merkezi Kemeraltı ile Alsancak ve çevresindeki yüksek yapı taleplerini yönlendirmek, işlevini tamamlamış eski endüstri yapılarının yer aldığı Liman arkası, Halkapınar, Salhane, Turan bölgelerinin planlı gelişmesini sağlamak amacıyla İzmir Liman Bölgesi Uluslararası Mimari Fikir Yarışması düzenlenmiş, yarışma sonrası ortaya çıkan fikirler kapsamında Yeni Kent merkezi planları hazırlanıp onaylanmıştır. Bu planlarda Endüstri arkeolojisi mirası kapsamında Kültür Varlığı olarak tescilli olan Havagazı Fabrikası ve Elektrik Fabrikaları Kültürel amaçlı işlevlendirilmiş, özel proje alanı olarak belirlenmiştir. Sümerbank Fabrikası ise Endüstri Arkeolojisi Müzesi ve Kongre Merkezi işlevi ile Özel Proje alanı olarak tanımlanmıştır.
Bu 5 yıllık dönemde Koruma Kuruluna Belediyeyi temsilen katılımda, önceki yıllarda Koruma Kurulları tarafından Tarihi, Kültürel veya Doğal Varlık olarak tescil edilmiş yapıların ve alanların tescil derecesinin düşürülmesi veya kaldırılması kararını kabul etmeme, yeni tescil önerilerini ise destekleme ilkesi benimsenmiştir. İBŞB nin bu ilkeli tutumu Kurulda 5 yıllık dönem boyu sürdürülmüştür.
Teknik altyapı alanında ise; Büyük Kanal Projesinin Üçkuyular Konak Pompa İstasyonu arası Güney Kollektörleri ve Alsancak hatları tamamlanmıştır. Pompa İstasyonları ve Çiğli Kollektörleri ile Çiğli Arıtma Tesisi tamamlanarak körfeze atık iletimi önlenmiştir. Narlıdere Güzelbahçe kanal hatları İstihkam Viadükleri yanında yapılan Biyolojik Sistem Arıtma Tesisine bağlanarak körfeze atık iletimi önlenmiştir. Özet değinilen çalışmalar tamamlanınca 2003 yılı başlarında İç Körfezde deniz suyu temizlenmeye başlamış, canlı organizmalar çoğalmaya başlamıştır. Kordonda, Pasaportta deniz dibi gözle görülebilir berraklığa dönüşmeye başlamıştır.
Melez deresi ıslah edilmiş, Melez deltasındaki bataklık özel bir teknoloji kullanılarak jeotextil örtü altında kurutulmuş, koku önlenmiş, üzeri toprak serilerek bitkilendirilmiş, Melez rekreasyon alanı olarak düzenlenmiştir. Yeşillendirilen alana bir Homeros anıtı yerleştirilmiştir. Salhane Bayraklı kıyı düzenlemesi projelendirilmiş, uygulanmış kıyının Melez Deltası rekreasyon alanı ile bütünleşmesi sağlanmıştır. Kokudan girilemeyen bataklık tercih edilen bir rekreasyon alanı olarak kent yaşamına katılmıştır.
Karşıyaka kıyılarının yıpranan düzenlemesi yenilenmiş, Bostanlı Deresi Mavişehir arası Bostanlı Rekreasyon alanı projelendirilmiş, en az beton yüzey kullanılarak doğal taş, sert toprak zemin kaplamalar ve çim bitki örtüsü ve bisiklet yolu, spor alanlarıyla ekonomik ve işlevsel uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Günlük ve hafta sonu yeşil alan gereksinimini karşılayan, binlerce kentlinin keyifle dinlendiği bir kentsel yeşil alan yaratılmıştır.
Mustafa Kemal sahil Bulvarı kıyı düzenlemesi yenilenmiş, Üçkuyular Vapur İskelesinden Mavişehir Balıkçı Barınağına kadar yaklaşık 35km. lik kıyı hattı, yer yer yerleşme içi yeşil alanlarla da bütünleşerek kentlinin aktif olarak kullandığı kesintisiz açık yeşil alan ve rekreasyon alanı olarak kent yaşamına katılmıştır. Bir başka ifadeyle Kent yeniden körfezle barıştırılmış, buluşturulmuştur.
İzmirde Bütünleşik Ulaşım Sistemi olarak tanımlanan ve kent içi ulaşım türlerinin entegrasyonunu hedefleyen Ulaşımda Dönüşüm Projesi başlatılmıştır. Bu kapsamda Körfez Deniz Ulaşımı devralınmış İZDENİZ kurulmuştur. Üçkuyular ve Bostanlı İskeleleri aktarma merkezleri olarak düzenlenmiştir. Mevcut vapur iskeleleri restore edilmiş, Alsancak ve Pasaport iskeleleri yeni yapılarak hizmete sunulmuştur. Deniz ulaşımında yolculuk sayısı günlük 5 binlerden 30 binlere çıkarılmıştır.
Kent içi ulaşımda raylı sistemlerin etkinliğini sağlamak üzere doğu-batı aksında Bornova-Üçkuyular Metro hattı Ege Üniversitesi Üçyol arasında işletmeye alınmış, Üçkuyular ve Buca bağlantılarının proje ve etüdleri başlatılmıştır. Kuzey-güney aksında Aliağa - Menderes Hızlı Banliyö Sistemi öngörülmüştür. İZBAN günlük 550 bin yolculuk kapasitesini karşılayacaktır. DDY ile işbirliği sağlanmış, istasyon yerleri ve aktarma alanları ile Tren Dizi Deponi alanları imar planlarında belirlenmiştir. Projeler hazırlanmış, YPK kararları için başvurulmuş ve Avrupa Yatırım Bankası ile görüşmeleri yapılmıştır. Raylı sistemin stratejik hedefi merkezinde İzmir olan, EFES-BERGAMA-SARDES olarak belirlenmiştir. Kent içi ulaşımda kamu-yerel yönetim işbirliği olarak dünyaya örnek gösterilen bir proje olan İZBAN raylı sistemi projesinin doğruluğu kanıtlanmıştır.
İzmirin Fuarcılık kültürü ve geleneğinin, vizyonunun sürdürülmesi bağlamında Kültürpark Alanında Mürselpaşa Bulvarı kenarında mevcut pavyon yapılarından da yararlanarak sökülüp takılabilir malzeme ile yeni fuar binaları yapıldığında yıkılmak üzere gereksinim duyulan Fuar Holleri yapılmıştır. Yeni geçici Hollerin yapımından sonra, Kültürpark alanında bulunan Eski Atlas pavyonu dışında bütün pavyon yapıları yıkılmıştır. (Günümüzde İzmir Modern ve yeterli FUARİZMİR yapılarına kavuştuğu için artık Kültürparkta buluna Fuar Holleri ve Atlas pavyonu da yıkılıp, boşalacak alanlar yeşillendirilmeli Kültürparkla bütünleştirilmelidir.)
Kentin 3030 sayılı BŞB Kanunu kapsamındaki sınırlarını (Eski 9 İlçe sınırlarını ve Tahtalı Barajı Havzasını) kapsayan Nazım İmar Planı analiz ve bütünleştirme çalışmaları, sayısal ortamda tamamlanmış onama aşamasına gelmiştir. Bu dönemde en önemli olan ve Türkiye Kentlerinde bir daha örneği görülemeyecek şekilde,  İBŞB tarafından yapılıp onanan plan ve plan değişikliğine kamu yararına aykırılık iddiası ile dava açılmamış, planlar yargı tarafından iptal edilmemiştir. Hiçbir ayrıcalıklı plan ve plan değişikliği de yapılmamıştır. Koruma Kurulunun hiçbir kararına iptal davası açılmamıştır.
Çok özetle belirtiğim bütün bu çalışmaların çok ayrıntılı belge ve bilgileri İBŞB arşivlerinde mevcuttur. İzmirin Tarihine ve kültür mirasının korunarak yaşatılmasına dönük proje ve uygulamalar sonunda İzmir tarihi ile yeniden buluşturulmuştur. Kuşkusuz bütün bu çalışmalar, planlı kentleşme hedefi içinde, ilkeli ve ortak akla dayanan, katılımcı bir yönetim anlayışı kapsamında, belediyenin yetkin bürokrasisi ve teknik kadrolarının, kente duyarlı mimar ve plancı gönüllü aktörlerin desteği ile oluşturulmuştur.
Yapılan nitelikli çalışmalar gerçek bir efsane olan Başkan Ahmet PİRİŞTİNA döneminin kente, tarihe, kültüre, mekana ve kentin belleğine kazılmış silinemez izleridir.
Haziran 2004 – Mart 2009 - Aziz Kocaoğlu Dönemi.
Yukarıda kısa bir bölümü sayılan projelerden kalanlar Haziran 2004 Mart 2009 yılları arası dönemde, kararlılıkla uygulanmış, A. Adnan Saygun Sanat Merkezi bitirilmiş, Agora Kamulaştırmaları tamamlanmış, Tiyatro kamulaştırmaları başlamış, Anafartalar Caddesi Cephe sağlıklaştırmaları yapılmıştır. İZBAN Protokol ve Projeleri hazırlanmış, İnşaatına başlanmış, Metro Projeleri hazırlanmış, Havagazı Fabrikası Restorasyonu yapılmış kültürel kullanım başlamıştır. İBŞB sınırlarına yeni katılan ören yerlerindeki kazılar dahil Arkeolojik kazılara destek artarak sürmüştür. Doğal Yaşam Parkı Çiğlide Planlanıp tamamlanmıştır.
Kuşkusuz bu dönemde ilk kez ortaya konan örneğin Çevre Yolu Kavşaklarından sonra Gaziemir ve Çiğlide yapılan 6 adet karayolu alt geçitleri, İnciraltı Kent Ormanı, Homeros Vadisi rekreasyon Alanı, Kadifekale Heyelan Bölgesinin tahliyesi gibi yeni büyük kentsel projelerle ve Kentin 30 yıl sonra 2007 yılında yapılıp onaylanmış olan ve 5216 sayılı yasa ile büyümüş olan yeni sınırlarını içeren 1/25000 ölçekli Kentsel Bölge Nazım İmar Planı ile birlikte, doğru kentsel politika ve uygulamalar süreklilik kazanarak daha da zenginleşmiştir.
Kocaoğlu’nun 1. Dönemi sonunda 2009 Yerel Seçimlerinde alınmış olan %56 oy oranı, bu doğru kentsel politika, proje ve uygulamaların kentli tarafından kabul görüp, desteklendiğinin de bir yansımasıdır.
Sonuç olarak, önemli bir aşama olan İzmir Tarih Projesinin tanıtımında ve sunumunda, filminde, kitabında, kürsülerde dillendirilmesinde; yukarıda çok özetle belirtilen ve 1999–2004 döneminde hazırlanmış ve uygulanmış olan, 2004-2009 döneminde de sürdürülen, İzmirin tarihine ve kültürel alanlarına ve kıyılarına dair politika ve düşünsel içeriği zengin temelden bahsedilmiyorsa ve çalışmalar 2014 yılından başlatılıyorsa iki durum var demektir.
Birinci durum, sorumlu aktörler art niyetlidir. Değilse ikinci durum, sorumlu aktörler yakın tarihi araştırmamış tarih yazıcısıdır. 14 Nisan 2019
Hasan Topal
(Mimar-İBŞB İmar ve Planlamadan Sorumlu Eski Genel Sekreter Yardımcısı)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

KONAK KEMERALTI İKTİSADİ DURUM

  KONAK- KEMERALTI İKTİSADİ DURUM MEKAN İLİŞKİSİ ve BİR UYARI İktisadi durum ile mekan arasında doğrudan bir ilişki vardır. Bir başka ifade ...