PLAN ONAMA VE İMAR
YETKİLERİNİN DAYANILMAZ CAZİBESİ
Yaklaşık son yirmi yılda,
İmar Planı Yapma/Yaptırma ve Onama yetkisi Sektörel temelli çok Otoriteli bir
yapıya büründürülmüştür. Bir başka ifade ile çok sayıda Bakanlık ve Kurum Plan
yapma ve Onama yetkisine sahip olmuştur.
1-1/100000
Ölçekli Çevre Düzeni Planları Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca,
2-Kültür ve
Turizm Koruma ve Gelişim Bölgelerinin ve Turizm Merkezlerinin
Planları
Kültür ve Turizm Bakanlığınca,
3-Özel
Çevre Koruma Bölgelerinin Planları Özel Çevre Koruma Kurulunca,
4-Organize
Sanayi Bölgelerinin Planları Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca,
5-Milli
Parkların Planları, Tarım ve Orman Bakanlığınca,
6-Özelleştirme
Kapsamına Alınan Alanların Planları Özelleştirme İdaresince,
7-Doğal Sit
Alanlarının Planları Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca,
8-Kentsel
Dönüşüm Alanı Olarak İlan Edilen Alanların Planları Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca,
9-Arkeolojik
Sit Alanları ve Ören Yerlerinin Planları Kültür ve Turizm Bakanlığınca,
10-Büyükşehir
Belediye Sınırları içinde 1/50000 ölçekli Çevre Düzeni Planları ve Nazım İmar
Planları Büyükşehir Belediyelerince,
11-İlçelerin
1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planları İlçe Belediyelerince,
12-Toplu
Konut Alanlarında ve TOKİ nin ortaklık yaptığı Alanların Planları Toplu Konut
İdaresince,
13-İl
Çevre Düzeni Planları İl Özel İdarelerince,
14-İlgili
Belediyesince Uygun Görülmeyen Plan Taleplerinin bulunduğu Bütün Alanların Her
Ölçekte Planları Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca,
15-Kıyı Kanunu Kapsamındaki
Alanların Her Ölçekteki Planları Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca Yapılıp/Yaptırılıp
Onanmaktadır.
16-Boğaziçi Kanunu Kapsamındaki
Alanların Planları, İstanbul
Büyük Şehir Belediyesince Hazırlanarak Belediye Meclisinin kararı ve Belediye
Başkanının onayından sonra "Boğaziçi İmar Yüksek Koordinasyon Kurulu"
onayı ile yürürlüğe girer. Büyük Şehir Belediye Başkanının ve Boğaziçi İmar
Yüksek Koordinasyon Kurulunun onayı ile kesinleşir.
.......................
Plan yapma/yaptırma ve
onama yetkisi bu kadar parçalı bir yapıya büründürülmüşken, Planlama Paradigması,
Planlama Kuramı ve öğretisi ise; Planların Bütünlüğünü ve Kademeli
Birlikteliğini öngörür, öğretir, talep eder.
Ülkemizin ve kentlerimizin
planlı/plansız durumunun, yukarıda kısaca belirtilen Planlama Yetki Karmaşası
içinde mekânsal okumasını yapmak kolaylaşmakta ve Plan Onama ve İmar Yetkileri
cazibesi daha anlaşılabilir olmaktadır.
Bu durumun bile çözüm üretemediği
hallerde ise İmar Afları/İmar Barışı kurtarıcı bir rol üstlenir.
Bizler ise kentlerimizde mekan
kalitesinin ve yaşam kalitesinin artırılması için çalışırız.
Hasan Topal
1 Kasım 2019
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder